Riskienhallinta on osa työturvallisuutta - riskien arviointi työpaikalla
Ovatko nämä tilanteet teille tuttuja?
- Lieviä ja joskus vähän vakavampiakin tapaturmia sattuu usein. Useimmiten kompuroidaan tai liukastellaan.
- Materiaalivahinkoja asiakkaiden omaisuudelle ja kuljetuskalustolle sattuu aika usein.
- Työohjeita ei juurikaan ole, luotetaan että ammattilainen osaa työnsä.
- Uusien työntekijöiden perehdyttäminen ja opastus hoidetaan tilanteen mukaan, varsinaista suunnitelmaa ei ole.
- Tapahtuneita tapaturmia ja muita vahinkoja ei erityisemmin kirjata, jotta niistä voitaisiin ottaa opiksi.
Mikäli vastaus on ”kyllä”, työturvallisuudessa on selkeästi varaa parannukselle. Myös kustannuksissa usein säästetään, kun riskien arviointi työpaikalla sujuu arjessa osana työtä. Arvioinnin tekemiseen on hyvä ottaa aluksi ulkoinen projektin vetäjä, joka tietää ennalta miten arvioinnin toteutuksessa on järkevä edetä.
Meillä on kokemusta monien yritysten riskien arvioinnin ja vaarojen tunnistamisen kehittämisessä. Kartoitamme alkutilanteenne kokonaisvaltaisesti ja autamme teidät alkuun – meiltä saat laadukkaat ja ammattitaitoiset riskienhallinnan koulutukset, arvioinnit ja raportoinnin kehityksen yrityksenne ja työntekijöidenne etua ajaen.
Ota yhteyttä lomakkeella tai soita numeroon 044 0400 844, niin keskustellaan tarpeestanne!
Turvallinen työpaikka tehdään yhdessä – riskien arviointi työpaikalla kuuluu kaikille
Turvallinen työpaikka syntyy ennakoimalla. Työssä, työtiloissa, työolosuhteissa ja työympäristössä esiintyvät haitta-, vaara-, ja kuormitustekijät tulee selvittää ja tunnistaa ja pohtia tämän jälkeen yhdessä, minkälaisia toimenpiteitä tarvitaan, jotta meille ei sattuisi tapaturmia eikä muitakaan vahinkoja.
Vaarojen selvittäminen ja toimenpiteiden suunnittelu on osa joka päiväistä työntekoa. Ei voida ajatella niin, että asiaan perehdytään vain kerran vuodessa. Jotta arviointi saadaan osaksi arkea, tarvitaan pohjatyötä, jolla suunnitellaan, miten saadut havainnot kirjataan ja miten sovittujen toimenpiteiden suorittamista seurataan. Usein työpaikoilla koetaan, että vaarojen tunnistaminen ja riskien arviointi on työlästä ja usein saattaa tuntua, ettei tiedä mistä pitäisi aloittaa. Tällöin on hyvä käyttää apuna ulkopuolista asiantuntijaa, joka auttaa alkuun ja kehittää työpaikan työkulttuurin sopivat toimintamallit. Tämä säästää paljon aikaa ja kustannuksia.
Riskienhallinta työpaikalla
1. Lähtötilanne arviointi
Arviointi soveltuu myös nykytilan arvioinniksi, jos työpaikalla on perusasiat jo kunnossa ja on tarvetta ulkopuolisen asiantuntijan kehitysideoille.
- Olemassa olevan tiedon analysointi yhdessä asiakkaan kanssa
- tapaturmat
- läheltä piti -tilanteet
- vaaratilanteet
- sairauspoissaolot
- materiaalivahingot
- työpaikan työturvallisuuskulttuurin arviointi kyselyllä ja haatatteluilla
- Avustaminen sähköisen raportointijärjestelmän valinnassa ja hankinnassa
2. Ennakoivan raportoinnin kehittäminen
Ennakoivalla raportoinnilla tarkoitetaan vaara- ja läheltä piti tapausten kirjaamista ja niiden tutkintaa ja analysointia. Tapaturmat ja vahingot eivät yleensä tapahdu sattumalta. Pääsääntöisesti niiden taustalla on joukko hoitamattomia asioita, jotka yhdessä aiheuttavat vahingon. Esimerkiksi liukastumistapaturmia voidaan teknisten ratkaisujen lisäksi ennaltaehkäistä tiedottamisella ja asiasta keskustelemalla. Kun ihminen on tietoinen olosuhteista, hän havainnoi paremmin ja keskittyy kulkemiseen paremmin. Pelkkä hiekoittaminen ja talvikengät eivät yksistään riitä estämään liukastumistapaturmia.
Usein kuitenkin työpaikoilla ajatellaan, että kun piha-alue on hiekoitettu ja nastakengät ovat jalassa, kaikki toimenpiteet on suoritettu ja tapaturmia vain tapahtuu. Jos ihmisiä kehoitetaan tarkkailemaan ja raportoimaan vaaratekijöistä, saadaan kerättyä paljon ennakoivaa tietoa, johon voidaan reagoida jo ennen kuin joku liukastuu ja satuttaa itsensä.
Ennakoivan raportoinnin käynnistäminen ja ylläpitäminen tarvitsee paljon tiedottamista. Usein on hyvä käyttää ulkopuolista asiantuntijaa apuna ja ideoimassa, kuinka tieto saadaan työpaikalla kulkemaan. Työpaikalle ei välttämättä tarvitse hankkia kalliita järjestelmiä tiedon keruuta varten, usein riittää olemassa olevat työvälineet. Oleellista ei ole mihin ennakoivaa tietoa tallennetaan vaan se, miten tehokkaasti tieto saadaan koko työpaikan käyttöön.
3. Vaaratekijöiden selvittäminen ja riskin suruuden määrittäminen
- Vaaratekijöiden selvittäminen ja riskienarviointi- koulutukset
- Vaarojen selvittäminen ja riskienarviointi työn asiantuntijapalvelu
Työturvallisuusteen panostamalla voidaan säästää ihmishenkiä. Laadukas ennakoiva työturvallisuustyö on myös kustannustehokasta.
Esimerkki ennakoivista kustannuksista:
- asianmukaiset työvälineet ja varusteet
- kohdennettu ja hyvin suunniteltu koulutus
- ulkopuolisen asiantuntijan tuki
- työterveyshuollon ennakoiva työ
- vakuutuksien perusmaksut
Tuskin meistä kukaan haluaa maksaa tapaturmista tai muista vahingoista?
Esimerkki kustannuksista, joita ei voi budjetoida:
- tapaturmaiset sairauspoissaolokustannukset
- vakuutusmaksut (jos on paljon vahinkoja, maksut nousevat)
- ennenaikaiset eläköitymiset
Ammattilainen osaa välttää sudenkuopat
Riskien arviointi on hyvä ja selkeä tapa ottaa henkilöstö mukaan turvallisen ja terveen työympäristön suunnittelussa sekä toteutuksessa. Päätös arvioinnista ja sen toteuttamisesta lähtee aina yrityksen johdon sitoutumisesta ja päätöksestä. Ilman johdon ja henkilöstön sitoutumista asiat jäävät pahimmassa tapauksessa junnaamaan paikalleen tai ne jäävät kokonaan tekemättä.
Usein yritykset hankkivat arvioinnin tekemiseen ulkoisen projektin vetäjän, joka tietää ennalta miten arvioinnin toteutuksessa on järkevä edetä. Näin vältetään suurimmat sudenkuopat joihin saatetaan sortua, jos projektia yritetään viedä maaliin ensimmäistä kertaa.
Työntekijällä on vastuu omasta työpaikastaan siinä missä työnantajallakin, jokainen on velvollinen tarkkailemaan työympäristöään ja ilmoittamaan haitoista ja vaaratekijöistä, jotka altistavat terveys- tai turvallisuusvaaraan siellä työskentelevät työntekijät. Työnantajan on ilmoituksesi pohjalta kerrottava, mihin toimenpiteisiin ja millä aikataululla haitta- tai vaaratekijä poistetaan.
Vastuu on yhteinen
Jokaisella on myös velvollisuus poistaa mahdollisuuksien mukaan havaitsemansa puutteet tai viat silloin kun se on turvallista.
Ilmoitusvelvollisuus työnantajalle asiassa säilyy vaikka olisit saanut haitan tai vaaratekijän korjattua. Näiden havaintojen kirjaaminen, läpikäyminen sekä syntyneen haitan syyn tutkiminen voi parhaimmassa tapauksessa estää saman toistumisen kokonaan.
Kuljetusyritysten riskien arviointi
Meihin ovat luottaneet mm: Lvi-Dahlin ja Onninen Oy:n lisäksi lukuisia kuljetusliikkeitä.
Ota yhteyttä ammattilaiseen
Olemme olleet työn vaarojen ja riskien arvioinnissa mukana auttamassa alkuun useita varasto- ja kuljetusalan yrityksiä. Kuormitustekijöiden tunnistamiseen on olemassa valmiina paljon ”työkaluja” – tätä pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Kuormitustekijöiden tunnistaminen suoritetaan aina yhteistyössä yrityksen edustajien kanssa, eli lähtökohtaisesti mukana on aina oltava henkilö tai henkilöitä, jotka oikeasti ko. työtä tekevät, eli ovat parhaita asiantuntijoita aina oman toimenkuvansa alueella. Opastamme teidät alkuun ja kartoitamme alkutilanteen kokonaisvaltaisesti kanssanne. Tilaa siis ammattilaisesta mm. riskienhallinnan koulutus, arvioinnit ja raportoinnin kehitys.
Yhteistyökumppaneina ja materiaalin tuottajina toimivat mm. Työterveyslaitos ja Työturvallisuuskeskus.
Kun yrityksien riskienhallinta ja riskien arviointi mietityttävät, ota meihin yhteyttä.